Retargeting w mediach społecznościowych? Sprawdź, jak to robić!

SManimacja

Retargeting, czyli oddziaływanie reklamowe na użytkownika, który odwiedził już naszą stronę internetową i wykonał (lub nie) określone akcje, spotkał w internecie już chyba każdy. Najczęściej używamy remarketingu w sieci reklamowej Google, gdzie dzięki integracji z Google Analytics w łatwy sposób możemy tworzyć zróżnicowane listy użytkowników. Warto jednak rozszerzyć ten obszar działań o serwisy społecznościowe, w których użytkownicy są o wiele bardziej aktywni i z większym zaangażowaniem reagują na zamieszczone treści (również te reklamowe). Gdzie i jak w takim razie wykorzystywać retargeting?

Facebook
Na Facebooku retargeting może mieć szerokie zastosowanie. Oprócz standardowej kampanii kierującej do witryny możemy używać tzw. grup niestandardowych odbiorców do niemal wszystkich rodzajów celów reklamowych oferowanych przez serwis. Listy możemy wykorzystać między innymi do promocji postów, aby o aktualnych ofertach i wydarzeniach komunikować nie tylko naszym fanom i osobom w określonym targecie, ale również bywalcom naszej strony. Jeśli nasza witryna internetowa generuje duży ruch możemy za pomocą kampanii na pozyskanie nowych fanów przekuć go w aktywnych fanów naszej strony firmowej.

Jak zacząć tworzyć listy remarketingowe na Facebooku? Wystarczy w witrynie umieścić fragment kodu, tzw. pixel Facebooka. Po implementacji kodu możemy stworzyć grupy odbiorców w zależności od odwiedzanej przez nich zakładki w witrynie oraz wykonania konkretnej akcji (po odpowiedniej modyfikacji). Aby móc wykorzystywać listę musi ona liczyć minimum dwudziestu użytkowników.

Od niedawna na Facebooku pojawiła się również możliwość tworzenia grup niestandardowych odbiorców na podstawie aktywności względem zamieszczonych przez nas treści. W ten sposób możemy wyselekcjonować użytkowników, którzy w danym czasie obejrzeli konkretną długość naszego materiału video, otworzyli lub wypełnili formularz zawarty w reklamie czy kliknęli w kanwę. Tworzenie taki list będzie pomocne m.in. w zachowaniu ciągłości dla kampanii storytellingowych i teaserowych.

grafika_ikonografia

Instagram
Dzięki temu, że Instagram zasilił szeregi Facebooka, działania reklamowe na tym portalu możemy prowadzić za pomocą facebookowego konta reklamowego. Mamy również dostęp do list remarketingowych utworzonych za pomocą pixela i możemy je wykorzystywać w kierowaniu reklam. Pomimo tego, że liczba możliwych celów reklamowych na Instagramie jest znacznie uboższa, dzięki remarketingowi możemy podtrzymać kontakt z użytkownikami oraz zaprezentować im nasz firmowy kanał.

Twitter
Listy osób odwiedzających naszą stronę możemy również z powodzeniem wykorzystywać na portalu Twitter. Aby zacząć, analogicznie jak w przypadku Facebooka, musimy w witrynie umieścić specjalny kod i zaznaczyć, że chcemy stworzyć listę osób, które odwiedziły naszą stronę. Możemy zbierać ruch dla całego serwisu lub dla określonych podstron wyselekcjonowanych na podstawie adresu URL. Aby zacząć korzystać z listy potrzebujemy przynajmniej 200 użytkowników. Remarketing możemy zastosować w kampaniach mających na celu promocję aktualności, pozyskanie fanów czy leadów.

Dużą zaletą tworzenia list remarketingowych w sieciach społecznościowych jest możliwość dodatkowego zawężania grup odbiorców ze względu na określone kryteria. Bazując na podstawowej liście jesteśmy w stanie podzielić ją dodatkowo za pomocą standardowych opcji targetowania dla poszczególnych serwisów, takich jak płeć, wiek, lokalizacja czy zainteresowania. Dzięki temu możemy jeszcze dokładniej precyzować komunikaty i trafiać do osób, na których nam zależy.