Etyczność reklam Benettona

magzine.it

Reklama_animacjaOliviero Toscani wie jak fotografować, żeby wzbudzić szok i kontrowersje. Jego prace jednych zachwycają, drugich obrzydzają.

Włoska firma odzieżowa Benetton jest szczególnie rozsławiona dzięki słynnym kampaniom realizowanym przez fotografa Oliviero Toscani’ego. Fotograf znany jest z kontrowersyjnych ujęć, przez które często oskarżany jest o nieetyczność, żerowanie na cudzym nieszczęściu, czy nawet rasizm.

Reklamy Benetton’a doczekały się nawet specjalnego określenia „marketing koloru”, czy też „filozofia koloru”. Szokujące obrazy tworzone przez Oliviero są często odzwierciedleniem rzeczywistych zdarzeń. Kreatywność jego zdjęć jest spowodowana silną niechęcią do reklamy czysto komercyjnej.

Jego reklamy zdecydowanie łamią tabu i szokują. Nierzadko tez wzbudzają obrzydzenie, czy nawet zgorszenie wśród odbiorców i właśnie na tym polega jego geniusz i nowatorstwo prac. Wzbudza kontrowersje, zmusza ludzi do myślenia, tworzy dzieła, które są połączeniem przekazu non profit z komercyjnym.

Toscani_zakonnica_ksiądz

Toscani_bandaze_operacja plastyczna
Jego obrazy są wyrazem sprzeciwu wobec konfliktów zbrojnych oraz dyskryminacji rasowej. Toscani znany jest z tematu walki z rasizmem. To właśnie on jest najczęściej poruszany w jego zdjęciach. Tym bardziej absurdalny wydaje się zarzut kierowany w stronę fotografa na temat jego rzekomej niechęci rasowej.

Toscani_ubranie zabitego zolnierza

Toscani_serca
Oliviero współpracował z wieloma europejskimi markami m.in.: Esprit, Fiorucci, Chanel, Valentino.
Polska również może pochwalić się projektem ze światowej sławy artystą. Zespół kreatywny Toscaniego zaprojektował kampanię dla polskiej firmy Roleski. Oficjalna jej premiera odbyła się na Warszawskich Łazienkach i zorganizowana była z ogromnym rozmachem, a jej zakończenie zwieńczyło spotkanie z samym Oliviero Toscani. Oprócz oczywistego zaszczytu, jakim było przybycie fotografa do Polski, warto wspomnieć, że nie każda polska firma może pozwolić sobie na takie przedsięwzięcie. Firma Roleski zainwestowała w swoją kampanię aż 5,5 mln złotych!