Jak samodzielnie stworzyć świetną infografikę – 5 najlepszych darmowych narzędzi

Co tu dużo mówić – uwielbiam infografiki. Ale nie tylko ja – wielu z Was również! Wcale nie odkrywam tutaj Ameryki, wiem, ale na wszelki wypadek podeprę się także konkretnymi danymi, które mówią np., że w latach 2010-2012 liczba wyszukiwań infografik wzrosła o 800% (możemy więc domyślać się, jak te procenty rozszalałyby się, gdyby zestawić ze sobą 2010 i 2016 rok). Popularność tego sposobu prezentacji informacji to jednak wcale nie taka świeża sprawa, bo z infografik korzystał już Abraham Lincoln.

O Lincolnie napisałam zupełnie serio – swego czasu upodobał sobie bowiem mapę, ale wcale nie taką zwykłą. Nie obrazowała ona bowiem jedynie granic poszczególnych stanów, ale wizualizowała też inne informacje, m.in. to, na jakich obszarach występuje szczególnie nasilone niewolnictwo. Dziś taką mapę można by śmiało nazwać infografiką, oczywiście nie taką samą, jak te, które znamy obecnie, ale jednak.

Myślę, że już wielokrotnie na własnej skórze przekonaliście się, że przekazanie pewnych informacji na infografikach po prostu się sprawdza. Pozwala zaprezentować statystyki i wyniki badań, zilustrować pewne wzorce i trendy, a wszystko to w czytelny i przemawiający do wyobraźni sposób. Dlaczego to działa? Tutaj mogłabym się długo rozpisywać, ale skoro jesteśmy przy tym, a nie innym temacie, kilka argumentów umieściłam na bardzo prostej infografice.

Infografika1

I oczywiście wiele, wiele więcej. Nie zapominajmy też o tym, że dobra infografika ma ogromny potencjał viralowy.

Jest tylko jedno „ale” – wszystkie te zalety dotyczą infografik wysokiej jakości. Co to dokładnie oznacza i na co w związku z tym trzeba zwrócić uwagę, gdy się je przygotowuje? Zapytałam o to kilka osób, które w tym temacie (i nie tylko) są dla mnie prawdziwymi ekspertami: Paulinę – autorkę bloga Onelittlesmile.pl, Maćka – twórcę Zuch.media oraz Łukasza – dyrektora kreatywnego Grupy Płodni.com.

 

Trzy najważniejsze rzeczy, o których trzeba pamiętać, gdy tworzy się infografikę, to moim zdaniem…

Paulina / Onelittlesmile.pl: Czytelność – miejsce na „oddech” dla wzroku, o którym często zapominamy. Dobra i bezwzględna selekcja informacji – wyłowienie tylko tego, co naprawdę interesujące, by nie zanudzić odbiorcy. Spójność i umiar – odpowiedni dobór kolorów, fontów, grafik, tak, by urozmaicić dane i jednocześnie nie przedobrzyć.

 Maciek / Zuch.media: Trzeba pamiętać o wielu rzeczach, natomiast najważniejsze wydaje mi się to, że każdy projekt – nie tylko infografika – powinien zacząć się na kartce papieru. Bierzemy ołówek czy długopis i wyłączamy komputer. Najpierw wykonujemy szkice, rozrysowujemy sobie wszystko, planujemy, a dopiero potem w jakimś programie graficznym nadajemy szkicowi finalny wygląd. Chodzi o to, że komputer, internet, mnogość opcji – to wszystko bardzo nas rozprasza. Ponadto należy pamiętać, że przygotowujemy infografikę dla osób, które nie mają tak dużej wiedzy jak my. Oczywiście w zakresie zagadnienia, którego dotyczy infografika. Musimy postawić się w roli odbiorcy i dobrze zastanowić się, które dane są naprawdę ważne, a które można pominąć. Na koniec chciałbym zwrócić uwagę na to, że żaden program, nawet najlepszy, nic nie pomoże, jeśli ktoś po prostu nie ma umiejętności i wiedzy z zakresu projektowania, kompozycji itp. To, że mamy dobre garnki nie sprawi, że zaczniemy dobrze gotować. Podobnie rzecz się ma z grafiką. Mimo wszystko polecam zwrócenie się do osób, które zajmują się tym profesjonalnie.

Łukasz / Grupa Płodni.com: Po pierwsze odpowiednie przygotowanie. Należy sobie odpowiedzieć na pytania: Co chcę wytłumaczyć? Co interesującego mogę pokazać? Jaki ma być najważniejszy przekaz? Czego chce mój odbiorca? Jaki temat będzie dla niego interesujący? Do czego może mu się to przydać? Jaki styl graficzny będzie dla niego najbardziej atrakcyjny? Wiedząc, co i komu chcemy pokazać, łatwiej nam będzie przedstawić zebrane dane w sposób interesujący dla czytelnika. Po drugie opowieść. Dane przedstawione w formie wykresów są nudne. Infografika to narzędzie, za pomocą którego można o nich opowiedzieć w sposób ciekawy i zapadający w pamięci. Przedstawiona historia powinna być ze sobą spójna – dane nie powinny być zbiorem niepowiązanych ze sobą liczb i informacji. Po trzecie dobry design. Nawet najciekawsze dane i najlepsza historia nie uratują źle zaprojektowanej grafiki. Odpowiednio dobrane kolory, dobra typografia i właściwa kompozycja to podstawa każdego dobrego projektu graficznego. 

_INFOGRAFIKA

Czy to wszystko oznacza to, że niezbędne są zaawansowane programy graficzne lub pomoc specjalisty? Nie zawsze, bo z pomocą – jak w milionach innych przypadków – przychodzi internet. Do dyspozycji mamy dziś sporo prostych w obsłudze narzędzi online, które są całkowicie darmowe bądź w opcji free pozwalają tworzyć naprawdę świetne rzeczy. Poniżej znajdziecie linki do pięciu moich zdaniem najlepszych i najwygodniejszych w obsłudze. Pozwólcie, że nie będę ich opisywać – po prostu się przez nie przeklikajcie i sprawdźcie, które najlepiej Wam odpowiadają.

Canva (to tutaj w kilkanaście minut przygotowałam moją infografikę, którą widzieliście wyżej)

canva3

canva2

canva1

Piktochart

piktochart3

piktochart2

piktochart1

Venngage

venngage3

venngage2

venngage1

Paulina / Onelittlesmile.pl: Kiedy ktoś pyta mnie o najlepsze darmowe narzędzia online do tworzenia infografik, najczęściej polecam dwa: Piktochart oraz Venngage. Obydwa oferują bardzo przyjemny interfejs do tworzenia infografik, ale również sporą bazę darmowych szablonów, kształtów, symboli i innych dodatków. Infografiki stworzone przy użyciu tych narzędzi w wersji bezpłatnej, zawsze są oznaczone ich logo, ale myślę, że to nieduża cena za dostęp do tak ułatwiających życie rozwiązań.

 

Infogr.am

infogr.am3

infogr.am2

infogr.am1

 

Easel.ly

easel.ly3

easel.ly2

easel.ly1

Na sam koniec podrzucam jeszcze kilka sugestii dotyczących tego, jak zwiększyć szanse na to, że stworzona przez Was infografika zyska popularność – przygotowano je na podstawie analizy 1000 najczęściej share’ownaych grafik. Rzućcie okiem i do dzieła!

Infografika2

Całość tutaj

(źródło danych: Graphs.net, Newyorker.com, 3M Corporation, Zabisco, Ansonalex.com, Socialmediatoday.com, Siegemedia.com)