Coś więcej niż płyta – część I

marketing

W dobie internetu, muzyka jest na wyciągnięcie ręki. Można ją łatwo pobrać, odsłuchać na portalach streamingowych, bądź za pomocą specjalnych aplikacji. Pojawia się więc pytanie: Jak namówić fanów do kupienia albumu? Jak zaplanować premierę i za pomocą kilku dobrze zorganizowanych akcji przyciągnąć ich uwagę? Dziś przedstawiam Wam dwa pierwsze albumy z mojej subiektywnej listy wydawnictw muzycznych, które wpadły mi ostatnio w oko i ucho także dlatego, że w ich przypadku zastosowano niestandardowe formy promocji. Niebawem kolejna część.

 

Foals – We Went Down
Brytyjska formacja Foals wypuszczając swój czwarty krążek postanowiła wykorzystać Social Media do zabawy z fanami. Muzycy w swoich kanałach społecznościowych umieszczali zdjęcia zalakowanych kopert wraz ze współrzędnymi. Fani grupy zaangażowali się w grę i dzięki temu mogli odkryć album swoich idoli jeszcze przed premierą – w każdej kopercie znajdowała się bowiem kaseta z najnowszym wydawnictwem  zespołu. Muzycy w specjalnym liście gratulowali fanom oraz prosili, by nie udostępniali go w internecie. Zdjęcia uśmiechniętych szczęśliwców szybko obiegły Twittera, a płyta (za co wielkie chapeau bas) nie wyciekła wcześniej do sieci.
FOALS1FOALS12
FOALS123foalsinsta
Dodatkową formą promocji wykorzystaną przez zespół był interaktywny teledysk do Mountain At My Gates, nakręcony całkowicie za pomocą kamery GoPro Hero, a wyreżyserowany przez jednego z najlepszych twórców klipów muzycznych – NABILA. W sieci dostępne jest również interaktywne wideo, które zawiera materiały z backstage’u kręcenia klipu.

Taylor Swift – 1989
Taylor bez wątpienia wie, jak sprawnie wykorzystywać Social Media. Piosenkarka pokonała ostatnio królową selfie Kim Kardashian i w tym momencie ma najwięcej fanów na Instagramie. Jej piąty album zatytułowany 1989 rozszedł się w liczbie ponad miliona kopii już w pierwszym tygodniu po premierze. Dzięki temu uzyskał status jednego z najlepiej sprzedających się wydawnictw roku. Taylor nakręcała atmosferę jeszcze przed premierą. Premierę swojej płyty zapowiedziała podczas streamu na portalu Yahoo! Wtedy też odsłoniła pierwsze karty, czyli opublikowała singiel Shake It Off promujący to wydawnictwo. Potem rozszerzyła komunikację na inne kanały i za pośrednictwem m.in. Instagrama publikowała polaroidy ze swoimi zdjęciami i odręcznie zapisanymi tekstami piosenek. Dodatkowo Taylor stworzyła własne hashtagi, które zapowiadały premierę kolejnych piosenek, np. #5hoursUntilOutOfTheWoods.

taylorInstataylorInsta2
Fani artystki mieli także okazję odsłuchać album w jej domu podczas, Secret Sessions. Ponadto o premierze płyty Taylor pisały na swoich profilach jej przyjaciółki, m.in. Lena Dunham, Lorde i Cara Delevingne (ta ostatnia ma ponad 20 milionów fanów na Instagramie). Ostatnim etapem akcji promocyjnej było stworzenie hashtaga #taylurking. Artystka namówiła fanów do publikacji zdjęć z jej ostatnim albumem i oznaczania ich tym właśnie hashtagiem. Następnie publikowała kolaże z fotografii fanów i opatrywała je fragmentami swoich piosenek.
taylorTweet2
taylorTweet
Swift zostawiała także fanom komentarze pod zdjęciami – i nie były to tylko standardowe formułki z podziękowaniami.
taylor_comment
screen shot 2014-06-18 at 6.57.32 am.png

Już niebawem podrzucę Wam kolejne przykłady fajnych promocji.