Czas na flash mob!

Uliczna bitwa na poduszki, spontaniczny taniec na publicznym placu oraz „strzelanie” do ludzi palcami imitującymi broń – oto przykłady zjawiska zwanego flash mobem. Błyskawicznie utworzony tłum ludzi, którzy nagle zaczynają wykonywać dziwaczne czynności ma zaskakiwać przechodniów oraz dostarczać rozrywki uczestnikom zbiegowiska. Widowiskowe akcje są nie tylko świetnym pretekstem do zabawy, ale również znakomitą formą promocji miejsca, w którym się odbywają. Fakt ten nie uszedł uwagi specom od reklamy i tylko kwestią czasu było stworzenie pierwszego komercyjnego flash moba.

Pomysł na oblężenie

 

Jak przyciągnąć ludzi do nowego centrum handlowego? Rozgłosem medialnym, widowiskowym otwarciem czy wizją dobrej zabawy? A może lepiej wszystkim naraz? Z takiego właśnie założenia wyszli pracownicy agencji, której zlecono wypromowanie Parku Handlowego na wrocławskich Bielanach. Głównym celem akcji było stworzenie wrażenia ogromnego ruchu oraz jak największego rozgłosu wokół otwarcia nowego centrum handlowego. Agencja postanowiła odrzucić tradycyjne formy promocji i skorzystać z niekonwencjonalnych, zupełnie szalonych pomysłów na reklamę. W ten sposób powstał pierwszy w Polsce komercyjny flash mob, na który składało się 200 pomniejszych happeningów.

Inwazja Świętych Mikołajów

 

Otwarciu Parku Handlowego Bielany towarzyszyła seria zaskakujących wydarzeń. Zaczęło się całkiem niewinnie – podczas próby wejścia do obiektu część osób zasnęła na stojąco. Chwilę później nastąpiła niespodziewana aktywizacja tłumu, który szturmem próbował wedrzeć się do wnętrza budynku. Wnikliwy obserwator zauważył, że w największych skupiskach ludzi pojawiały się osoby przebrane za monstrualne torby na zakupy z logo Parku Handlowego.

Niebawem miała nastąpić prawdziwa kulminacja niezwykłych scen i wydarzeń. Radosne zabawy w kółeczku, szalone tańce z parasolem, pochody ludzi z czerwonymi torbami na zakupy na głowach oraz inwazja Świętych Mikołajów na centrum Bielany – to tylko niektóre atrakcje przygotowane dla klientów Parku Handlowego. O skali promocji wydarzenia świadczą dane liczbowe: w dniu otwarcia zorganizowano 200 happeningów, w których uczestniczyło ponad 100 statystów oraz 12 profesjonalnych aktorów. Wszystkie scenki były pośrednio lub bezpośrednio związane z Centrum Handlowym Bielany i składały się na głośne medialnie wydarzenie. Efektem pierwszego komercyjnego flash moba w Polsce były pozytywne komentarze w prasie, wzmożony ruch na forach internetowych oraz stworzenie wrażenia ogromnego zainteresowania wydarzeniem ze strony klientów.

Strzelanina w Starym Browarze

 

Korzystając z okazji warto wspomnieć o największym polskim flash mobie, który miał miejsce także w centrum handlowym. Trzy lata po otwarciu Parku Bielany w poznańskim Starym Browarze odbyła się „strzelanina” na palce ułożone w kształt broni, w której uczestniczyło 2 000 osób. Nie był to wprawdzie flash mob komercyjny (choć nie da się ukryć, że przyczynił się do promocji centrum handlowego), lecz pomysł na niego został zaczerpnięty z reklamy. Poniżej prezentujemy oryginalną wersję „strzelaniny” oraz jej flashmobowe wykonanie.