Ile kosztowały jedne z najbardziej rozpoznawalnych logotypów na świecie?

Uwierzycie, że dwa najbardziej znane na świecie logotypy kosztowały – (uwaga!) 0 dolarów? Tak, to możliwe! Nie tylko specjaliści tworzą chwytliwe znaki firmowe.

Zacznijmy od tego, czym jest logo a czym logotyp? Logo jest znakiem obrazowym lub symbolem, który ułatwia szybką identyfikację konkretnej marki. Jest czymś więcej niż tylko znakiem towarowym, jest częścią identyfikacji wizualnej firmy.  Natomiast logotyp jest to znak marki mający graficznie opracowaną nazwę marketingową wykonaną charakterystycznie, celowo zindywidualizowanym krojem pisma. Logotyp czy znak firmowy to dopiero wstęp do budowania rozpoznawalności marki.

Do mózgu człowieka najszybciej dociera informacja podana w formie obrazowej, dlatego tak ważne jest logo. Kluczem do sukcesu każdej firmy jest łatwa do zapamiętania nazwa, czytelne logo firmy, które są podstawą do budowania komunikacji z otoczeniem.  Zasady identyfikacji wizualnej firmy mają na celu tworzenie pozytywnych wyobrażeń o niej bądź o jej produkcie i utrwalenie ich w opinii klientów i pracowników. Wszystkie elementy identyfikacji wizualnej muszą być ze sobą spójne, aby tworzyły pewną całość. Najważniejszy jest pomysł, który niestety kosztuje.

Zobaczcie jak kształtują się ceny logotypów znanych dużych firm. Wymienione ceny zawierają kompletny pakiet brandingowy chyba, że zaznaczono inaczej.

1. Logo Pepsi – cena: 1,000,000 $

Nowe logo Pepsi zaprojektowała Grupa Arnell w 2008 roku.

2. Australijsko-nowozelandzki system bankowy,

Logo ANZ – cena: 15,000,000$

Logo to zostało na nowo zaprojektowane w 2009 roku.

 

3. Accenture – cena: 100,000,000 $

Logo to zostało zaprojektowane przez Landor Associates w 2000 roku.

4. Logo BBC kosztowało: 1,800,000 $

Zostało ono zaprojektowane w 1997 roku.

5. Logo British Petrol (BP) kosztowało: 211,000,000 $

Logo BP zostało zaprojektowane w 2007 roku.

6. Logo Ernon – koszt: 33,000 $

Logo Ernon zostało zaprojektowane przez słynnego Paula Randa w 1990 roku.

7. Glasgow 2014 Games – logo kosztowało: 95,000 $

Ta cena obejmuje tylko logo, które zostało zaprojektowane przez Agencję Marque.

8. Logo Google kosztowało całe:  0 $

Oryginalne logo zostało zaprojektowane w 1998 roku, przez Sergeya Brina, jednego z założycieli Google. Później zostało ono kilka razy poprawiane i odświeżane, ale oryginalna koncepcja nie została naruszona.

9. Logo Coca-Cola – cena: 0 $

Słynne logo Coca-Cola została stworzona przez księgowego Johna Pembertona, Frank Mason Robinson w 1885 roku. Używany wzór został uznany, jako skrypt Spencerian, który opracowano w połowie XIX wieku, był dominującą formą formalnego pisma w Stanach Zjednoczonych w tym okresie.

10. Logo Igrzysk Olimpijskich 2012 – cena: 625,000 $

Zostało ono zaprojektowane przez Wolffa Ollinsa w 2007 roku.

11. Logo miasta Melbourne – cena: 625.000  $

Logo miasta Melbourne zostało zaprojektowane przez Landor Associates w 2009 roku.

12. Logo NeXT to koszt: 100,000 $

Zaprojektował Paul Rand dla Steva Jobsa w 1986 roku.

13. Logo Nike kosztowało: 35  $

Logo Nike zostało zaprojektowane przez Carolyn Davidson w 1975 roku. Cena zawiera tylko projekt logo, które później zostało udoskonalone, ale oryginalna koncepcja podobnie jak w przypadku Google i Coca-Cola została nienaruszona.

14. Logo Twitter – cena: 15 $

Logo Twitter zaprojektowane przez Simon Oxley w 2009 roku.