Polepszające koncentrację, orzeźwiające, uspokajające, pobudzające łaknienie oraz wydłużające czas pobytu – czyli tajniki aromamarketingu.

Udowodniono, że ludzie wolą przebywać w pomieszczeniach nie tylko estetycznych i czystych, ale również takich, w których ładnie pachnie. W takich pomieszczeniach wydłuża się czas przebywania.
Z tego względu coraz bardziej popularny staje się aromamarketing. To właśnie aromamarketingowa kompozycja perfum kreuje wspaniałą atmosferę.

Wrażenia skojarzone zapachem na długo pozostają w pamięci. Aromamarketing jest sztuką wykorzystania odpowiednio dobranego zapachu do osiągnięcia założonych celów i strategii marketingowej. Zapach jest odbierany wraz z oddechem z różnych źródeł.

Jeżeli umiejętnie zastosuje się zapach, może spowodować pozytywne pierwsze wrażenie, podkreśli to prestiż miejsca, umożliwi lepszą rozpoznawalność marki na tle innych oraz wzrost sprzedaży poprzez wpływ na decyzje.

W Polsce jedyna cynamonowa wódka, była promowana z użyciem narzędzi aromamarketingu. W jednym z polskich dyskontów rozpylano czysty zapach cynamonu przy półkach z wódką, aby zatrzymać konsumentów przy produkcie. Już po kilku dniach promocji, zauważalny był wzrost sprzedaży w danej placówce.

Pewnie wszyscy pamiętają promocję rogali świętomarcińskich sprzedawanych na Allegro.pl. „Uwaga! Ten plakat pachnie!” Również sięgnięto po aromamarketing, zapach rogali był obecny na krakowskich i warszawskich przystankach komunikacji miejskiej.
Podobną akcję promocyjną zorganizowała firma Kupiec promując owsiankę „Coś w 3 minuty”. Oprócz ambientu, podczas którego częstowano owsiankami atmosferę dodatkowo umilały pachnące citylighty robiące furorę.

Ten dość nowy sposób promocji jest często spotykany podczas Świąt Bożego Narodzenia, gdzie w galeriach handlowych unosi się piernikowa oraz leśna woń, która kojarzy się z domową, świąteczną atmosferą. Zapachy te są miłym prezentem dla klientów odwiedzających sklep.  Świąteczną atmosferę kreują takie zapachy jak szarlotka z cynamonem, pomarańcza z goździkami oraz pobudzający zapach choinki.

Pośród zapachów można wydzielić kilka grup:

Polepszające koncentrację – jaśmin, bazylia, róża – wykorzystywane w pomieszczeniach do prowadzenia szkoleń;
Orzeźwiające
– mięta, cytrus – w salach konferencyjnych;
Uspokajające
– grapefruit, bazylia, lawenda, cynamon, mandarynka – przydatne u stomatologa;
Pobudzające łaknienie
– kawa, wanilia – restauracje, kawiarnie;
Wydłużające czas pobytu
– ekskluzywne nuty zapachowe Calvin Klein, Hugo Boss – sklepy odzieżowe.