Promocja Szczecina na oficjalnym blogu miasta

Coraz częściej polskie miasta stawiają na innowacyjne narzędzia marketingowe, takie jak m.in.:  ambient (małopolski koral, lunety widokowe w Poznaniu), czy wykorzystanie storytellingu i grywalizacji w działaniach promocyjnych woj. świętokrzyskiego. Na niestandardowy marketing zdecydowały się również władze Szczecina. Od listopada 2012 roku Urząd Miejski postanowił zaangażować mieszkańców do współtworzenia oficjalnego bloga miasta Szczecin Aloud. Projekt opiera się na wykorzystaniu popularnej w ostatnim czasie idei, która polega na oddaniu części władzy odbiorcom/użytkownikom (a w przypadku marketingu miejsc samym mieszkańcom).

Głównym celem bloga jest nie tylko przedstawienie wyjątkowej oferty turystycznej i kulturalnej miasta, lecz przede wszystkim pokazanie historii tamtejszych mieszkańców wraz z ich zainteresowaniami – „Miasto to ludzie i ich pasje” – czytamy w zakładce „about us”. Teksty, zdjęcia oraz filmy są uporządkowane w trzech kategoriach tematycznych: Kultura i wydarzenia, Lifestyle i Szczecin nieznany. W jaki sposób blog jest promowany? Miasto zaproponowało konkurs na redaktorów bloga oraz seminarium z udziałem znanych blogerów z całej Polski.

Profil Szczecin Aloud jest również prowadzony w mediach społecznościowych, lecz na razie nie cieszy się dużym zainteresowaniem: fanpage ma ponad 1500 fanów, a na Twitterze znajduje się wyłącznie 33 followersów. Jedyna reklama, do której udało mi się dotrzeć znajduje się w dolnej części popularnego serwisu Szczecin.eu (Floating Garden), jednak jak przyznaje Urząd Miasta Szczecin, blog był także promowany podczas kampanii w kanałach social media Miasta Szczecin na Facebooku, Twitterze oraz YouTube i w Goodle AdWards. Informacje o Szczecin Aloud można znaleźć także w komunikacji miejskiej, telebimach w głównych punktach miasta oraz w wydawnictwach „Zoom na Szczecin”.


Wydaje mi się, że pomysł stworzenia bloga, jako narzędzia do promocji Szczecina zarówno wśród mieszkańców oraz turystów jest słuszny. Przemawiają za tym niskie koszty utrzymania, wciąż rosnące zainteresowanie Polaków blogami, możliwość zaangażowania mieszkańców w budowanie tożsamości Szczecina, a także (co bardzo do mnie przemawia) reklamowanie Szczecina nie tylko ofertą turystyczną, lecz jego mieszkańcami – ich umiejętnościami, pasjami i niespotykanymi historiami.

A co Wy sądzicie na temat Szczecin Aloud oraz innych blogów miejskich?

*tekst został uzupełniony o dane z Urzędu Miejskiego. Dziękujemy serdecznie za informacje!:)

PS Metodę, opartą na oddaniu części władzy na rzecz internautów wykorzystała m.in. Szwecja. Znany projekt Curators of Sweden (otrzymał Grand Prix Cannes Lions 2012) polegał na tworzeniu przez mieszkańców treści na oficjalnym profilu Szwecji na Twitterze. Każdego tygodnia, wybrana osoba zdobywała dostęp do profilu @Sweden, aby przez kolejne siedem dni pisać o ogólnych refleksjach na temat kraju czy codziennym życiu. Zainteresowanie akcją było ogromne – liczba followersów (ze 120 krajów) wzrosła o 65 tys.