Reklama społeczna według WWF

Najskuteczniejsze reklamy społeczne zazwyczaj szokują lub wzbudzają zainteresowanie odbiorców swoją oryginalną formą. Organizacja WWF wykorzystuje obydwa patenty, dzięki czemu jej akcje promocyjne odnoszą sukces oraz wywołują rozgłos medialny. Na naszym blogu pisaliśmy już o kilku najciekawszych kampaniach ekologicznych. Wspominaliśmy o reklamie mającej na celu powstrzymanie pożarów lasów, omówiliśmy widowiskową akcję z tysiącem lodowych ludzików oraz pokazaliśmy Wam zdjęcia szwajcarskich latarni miejskich z atrapami włączników. Dzisiaj skupimy się na kolejnych, równie błyskotliwych reklamach społecznych, które nagłaśniają problem skażenia oraz nadmiernej eksploatacji środowiska naturalnego. Przed nami dwie oryginalne kampanie stworzone dla WWF.

Na pomoc żółwiom

Indonezyjskie plaże aż roją się od turystów oraz mieszkańców rajskich wysp. Wielu ludzi jest skłonnych oszczędzać przez cały rok, by spędzić wakacje leżąc na złotym piasku i podziwiając egzotyczne krajobrazy. Większość z nich kupuje mnóstwo pamiątek, które mają im przypominać o letnich wojażach po powrocie do domu. Niestety, część turystów próbuje przewozić także ozdoby wykonane ze skorup żółwi, pomimo tego, że populacja tych zwierząt jest zagrożona wyginięciem.

Nie tylko przybysze z odległych krajów stanowią zagrożenie dla indonezyjskich gadów. Również mieszkańcy egzotycznych wysp znacząco uszczuplają populację żółwi wykradając ich jaja oraz zabijając zwierzęta w celu przyrządzenia popularnej zupy. W efekcie tych działań ginie coraz więcej gadów, z których 6 na 7 gatunków zamieszkuje właśnie indonezyjskie plaże. Aktywiści z WWF postanowili uświadomić ludziom, że już niebawem egzotyczny kraj może bezpowrotnie utracić swoją największą chlubę. W tym celu wzięli udział w nietypowej akcji, mającej przekonać turystów i wyspiarzy do zaprzestania polowań i rozpoczęcia działań na rzecz ochrony żółwi.

Żółwie skorupy czy miski z zupą?

Pewnego dnia oczom plażowiczów ukazały się puste miski na zupę, ustawione na złocistym piasku. Nie bez powodu naczynia przypominały odwrócone skorupy żółwi, których mięso oraz jaja należą do ulubionych przysmaków mieszkańców Indonezji. Obok misek na zupę ustawiono także banery oraz tabliczki ostrzegające przed ryzykiem wyginięcia populacji gadów.

Niezwykła instalacja wzbudziła ogromne zainteresowanie turystów i mieszkańców wyspy, którzy nie tylko oglądali szokującą wystawę, lecz również zadawali pytania i robili zdjęcia. Akcja przykuła także uwagę blogerów i stała się tematem wielu dyskusji prowadzonych w Internecie.

Oryginalna akcja w toalecie

Oprócz ochrony ginących gatunków zwierząt WWF zajmuje się także problematyką związaną z niszczeniem środowiska naturalnego. Aktywistom zależy przede wszystkim na pokazaniu, że każdy człowiek może wpłynąć na ocalenie naszej planety poprzez zmniejszenie zużycia energii elektrycznej, wody oraz papieru. Jednym ze sposób na przedstawienie tej idei było umieszczenie w toaletach podajnika papierowych ręczników z wyciętym zarysem kontynentu. Wystarczyło wyjąć zaledwie jeden arkusz papieru, by powierzchnia Ameryki uległa zmniejszeniu. Dzięki tej pomysłowej akcji ludzie korzystający z podajnika mieli okazję zobaczyć, że ich wybory i działania mają realny wpływ na losy planety.