Szokujące kampanie społeczne

Kampanie społeczne wcale nie muszą być nudne! Prawdziwą sztuką jest jednak stworzenie reklamy, która przedstawia problem społeczny bez odwoływania się do stereotypów. Bo czy ktokolwiek zwróci jeszcze uwagę na zdjęcie alkoholika z butelką wódki w dłoni lub brudnego narkomana z zapadniętymi żyłami?

Odrzucenie tradycyjnych i mało skutecznych metod obrazowania problemu może przynieść zaskakująco dobre efekty. Przykładem tego są trzy kampanie społeczne, które znajdą się dzisiaj na naszym celowniku.

Hamburger z niedopałkami

 

Zjawiskowo piękna dziewczyna w wieczorowej kreacji mogłaby świetnie zareklamować niemal każdy przedmiot. Wyeksponowanie urody modelki w kampanii promocyjnej wielokrotnie przekładało się zresztą na zwiększenie zainteresowania produktem. Fakt ten postanowili wykorzystać pracownicy agencji wynajętej przez rząd brazylijskiego stanu Santa Catarina, których zadaniem było stworzenie kampanii ostrzegającej przed biernym paleniem. Dzięki niebanalnemu pomysłowi udało im się przyciągnąć wzrok odbiorców wabikiem w postaci pięknej kobiety, a następnie wywołać obrzydzenie do pokazywanego przedmiotu.

Efektem ich pracy było powstanie szokującego obrazu atrakcyjnej dziewczyny, która delektuje się smakiem hamburgera wypełnionego niedopałkami. Siła przekazu została dodatkowo spotęgowana przez kolorystykę zdjęcia. Lśnienie fioletowej tkaniny, srebrzysty błysk biżuterii oraz nocna panorama miasta w tle sprawiają, ze spodziewamy się raczej reklamy luksusowych towarów niż kampanii społecznej. Zaskoczenie wywołuje widok apetycznych warzyw zestawionych ze stertą niedopałków. Powiązanie czynności jedzenia nietypowy „hamburgera” z oddychaniem znajduje zresztą uzasadnienie w haśle kampanii: „Don’t swallow other people’s smoke. Smoke free ambient is everyone’s right”.

Dezodorant ze szczeniaka

 

Stworzenie skutecznej kampanii przeciwko wykorzystywaniu zwierząt do testowania kosmetyków bez pokazywania pełnych przemocy obrazów to nie lada wyzwanie. Wystarczy jednak odrobina kreatywności, by zwrócić uwagę konsumentek na ten palący problem poprzez zestawienie pięknej kobiety i słodkiego szczeniaka. Szokujące jest tutaj zastąpienie dezodorantu pomniejszonym komputerowo zdjęciem psa. Jak widać, nie trzeba było wcale oszpecać szczeniaka, wystarczyło umieścić go w kobiecej dłoni obok obłoczka perfum. Uprzedmiotowienie psa, który dla wielu osób jest prawdziwym przyjacielem, wywołuje o wiele większe wrażenie, niż ukazanie rzędów klatek ze smutnymi szczurami w środku.

Skacowany imprezowicz pod szklanką

Łatwo jest pokazać wady wynikające z alkoholowego nałogu. Wielokrotnie mogliśmy przecież oglądać kampanie bazujące na zdjęciach alkoholików leżących na ulicy, czy efektach przemocy domowej spowodowanej nadmiernym spożyciem napojów wyskokowych. Nikt wcześniej nie wpadł jednak na pomysł zamknięcia skacowanego imprezowicza pod szklanką na środku jego własnej kuchni. Ta kontrowersyjna idea szokuje, lecz zarazem zwraca uwagę na aspekty wykluczenia alkoholików w życiu codziennym. Niechlujny wygląd, nieprzyjemny zapach oraz otępienie zniechęcają ludzi do utrzymywania kontaktów z osobą wracającą z suto zakrapianej imprezy. Choć fakt ten wydaje się być oczywisty, niektórzy wciąż nie zdają sobie z niego sprawy. Kampania agencji wynajętej przez nowozelandzki Komitet Doradczy ds. Alkoholu skutecznie uświadamia, że jednym z aspektów alkoholizmu jest także samotność i izolacja społeczna.