Zakup pozycjonowania – na co zwrócić uwagę

Po ostatnim artykule dotyczącym ofert pozycjonowania na zakupach grupowych pojawiło się kilka pytań odnośnie kosztów, warunków oraz przebiegu pozycjonowania. Postaram się troszeczkę przybliżyć ten temat.

Ile powinno kosztować pozycjonowanie ?

To pytanie, na które ciężko odpowiedzieć nie znając fraz kluczowych, adresu pozycjonowanej strony, jej obecnych pozycji i historii w wyszukiwarce Google. Wszystkie słowa zazwyczaj są wyceniane indywidualnie. Pod uwagę brane są różne czynniki jak wybrane frazy kluczowe i ich obecne pozycje w wyszukiwarce Google, ilość wyników wyszukiwania i konkurencja dla danych fraz,  jakość techniczna i merytoryczna pozycjonowanej strony, czyli jej optymalizacja, wiek domeny i jeszcze kilka innych. Oczywiste jest, że frazy regionalne jak np.: „klimatyzacja Wrocław” czy „nagrzewnice Wrocław” będą tańsze niż frazy ogólnopolskie takie jak: „klimatyzacja” czy „nagrzewnice”. Jeśli chodzi o optymalizację serwisu to jest ona bardzo ważna w dzisiejszych czasach. Zadbana struktura strony, jej poprawność pod kątem W3C oraz optymalizacja pod kątem słów kluczowych, obniża realne koszty pozycjonowania.

Sam proces pozycjonowania jest dość złożony i składa się na niego wiele czynników.
Strona na początku powinna zostać zaudytowana, a następnie zoptymalizowana pod kątem wybranych słów kluczowych. Następnie muszą pojawić się jakieś linki kierujące do naszej strony gdyż to one, pomijając content strony, są kluczowym elementem decydującym o pozycjach w wyszukiwarkach. I tu właśnie powinniśmy się zainteresować w jaki sposób i skąd będą te linki zdobywane. Czy będą to etyczne metody pozycjonowania zalecane przez Google, czyli tak zwane White SEO, czy zabronione praktyki z warsztatu Black SEO. Oczywiście pozycjonowanie metodami White SEO jest droższe, wymaga pisania wielu dobrych artykułów tematycznych, ręcznego dobierania stron na których mają się pojawić, a to wszystko to czyjś czas za który trzeba zapłacić. Black SEO oferuje nam wiele możliwości jak systemy wymiany linków, zakup linków z farm czy „spamerskie blasty”. Black SEO zazwyczaj jest tańsze (przynajmniej być powinno), ale nie mamy pewności, czy firma pozycjonująca zamiast pomóc nie przeszkodzi naszej domenie i czy osiągnięte wyniki będą stałe, czy znikną zaraz po zakończeniu umowy. Techniki White SEO cechują się dużo większą trwałością, bo przecież jak już ktoś stworzy artykuły, umieści je w odpowiednich miejscach, z odpowiednimi linkami to nie będzie ich usuwał od razu po zakończeniu umowy no bo po co? Z autopsji własnej wiem, że nagłe odłączenie systemów wymiany linków od strony pozycjonowanej tylko tą techniką już po 2-3 miesiącach, skutkuje często dość drastycznymi spadkami pozycji. Należy pamiętać, że w przypadku White SEO wymienione wyżej koszty nie są jedynymi jakie firma pozycjonująca musi ponieść, trzeba opłacić serwery i domeny na których trzymane są zaplecza. Oprogramowanie służące do codziennego dokładnego sprawdzania pozycji też nie jest za darmo i trzeba za nie zapłacić. W przypadku Black SEO często koszty mogą się ograniczać do zakupu punktów do systemów wymiany linków lub zakupu blastów, czyli spamu linkami po blogach, forach itp.

Na co warto zwrócić uwagę przy wyborze oferty ?

Przede wszystkim frazy kluczowe. Musimy sami przemyśleć czym dokładnie się zajmujemy, co przynosi nam najlepsze zyski i jak inni ludzie mogą szukać naszej oferty za pośrednictwem wyszukiwarki Google. Jeśli zajmujemy się na przykład handlem i montażem klimatyzacji we Wrocławiu, to na pewno najbardziej intratnym słowem kluczowym będzie dla nas „Klimatyzacja Wrocław”. Dotarcie do pierwszej trójki wyników, czyli przysłowiowego TOP3 i odpowiednia oferta przedstawiona na stronie powinna zapewnić wielu klientów. Bardzo dobrą frazą kluczową będzie również „klimatyzacja ścienna Wrocław” lub też „serwis klimatyzacji Wrocław”.  Frazy typu „montaż klimatyzacji” nie koniecznie będą nam przynosiły podobne zyski. Powód jest jeden: klimatyzację zazwyczaj kupuje się od razu z montażem, mało kto decyduje się na samodzielną instalację tych urządzeń ze względu na niezbędny sprzęt jak manometry, czy też czynnik chłodniczy. Ogólnopolska fraza kluczowa jak „klimatyzacja” jest bardzo oblegana w Google, a co za tym idzie nie jest tania. Każdy sam musi się zastanowi,  czy opłaca mu się ją pozycjonować – czy da ona wymierne zyski proporcjonalne do kosztów. Ktoś z Gdańska raczej nie będzie zainteresowany zakupem klimatyzacji z Wrocławia.

Kolejną ważną sprawą jest wybór opcji rozliczenia. Zazwyczaj do wyboru mamy dwa warianty: rozliczenie abonamentowe, czyli ta sama stała kwota co miesiąc lub rozliczenie za osiągnięte pozycje. Ciężko stwierdzić która opcja jest lepsza. Warto porównać oferty, policzyć i pomyśleć, który wariant będzie dla nas korzystniejszy. W przypadku opłaty za osiągniętą pozycję trzeba przeliczyć ile maksymalnie może wynieść koszt pozycjonowania i czy na pewno stać nas na to. Rozliczenia abonamentowe nie gwarantują nam konkretnej pozycji, warto więc zadbać o to, aby w umowie były zawarte jakieś ramy czasowe, które będą sugerowały kiedy nasza strona znajdzie się na jakiś przynoszących profity pozycjach.

Bardzo ważna jest też możliwość wcześniejszego zerwania umowy. O ile w przypadku rozliczenia abonamentowego firmy zazwyczaj dają 2 lub 3 miesięczne okresy wypowiedzenia. To w przypadku rozliczenia za pozycję, znane są przypadki firm, które mają tak skonstruowane umowy, że mimo braku pożądanych efektów na ważne dla nas słowa kluczowe, musimy zapłacić już za samo osiągnięcie jakieś pozycji na niszowe słowa kluczowe (często zasugerowane nam przez handlowca zachwalającego, jaki to super przyniosą ruch).  Ciężko te umowy zerwać i musimy ponosić koszty nie mając sensownych wyników. Warto wówczas zasięgnąć porady prawnika lub innej firmy pozycjonującej, która może pomóc nam zerwać taką umowę. Nie zawsze się uda, ale spróbować warto.

Mam nadzieję, że udało mi się przybliżyć wam troszkę proces pozycjonowania i elementy, które się na niego składają, co zazwyczaj ma bezpośredni wpływ na koszty pozycjonowania.

Pamiętajmy również, aby dokładnie przeczytać umowę. Jeśli nie jesteśmy pewni jakiegoś punktu poprośmy o jego dokładne wytłumaczenie lub też przeredagowanie. I najważniejsze: nie dajmy sobie wcisnąć przez handlowca zupełnie nie przydatnych nam fraz, które mają na celu jedynie wyciąganie od nas pieniędzy.