Centrum handlowe, które zachęca do zakupowego minimalizmu – czy to się opłaca?

Smart shopping i slow fashion to idee, które coraz częściej zastępują kupowanie pod wpływem emocji, chwilowej zachcianki albo w myśl zasady „byle dużo i tanio”. W skrócie chodzi o to, by zakupy robić mądrzej, wybierając rzeczy dobrej jakości w możliwie jak najatrakcyjniejszych cenach i zaopatrując się w nie tylko wtedy, gdy rzeczywiście ich potrzebujemy. Właśnie do tego w ramach przyjętej strategii komunikacji zachęca swoich klientów sieć centrów handlowych typu outlet – FACTORY. Jak jej realizacja wygląda w praktyce i czy przynosi założone rezultaty? Sprawdzamy to na przykładach z poznańskiego obiektu działającego pod tym szyldem.

Przyzwyczailiśmy się już, że centra handlowe na wiele sposobów namawiają nas do tego, by zakupy robić jak częściej. Zachęcają do tego różnie – wprowadzają nowe marki sklepów, robią wyprzedaże sezonowe i międzysezonowe, promocje z jakiejś okazji lub zupełnie bez okazji i oczywiście wiele więcej. Większość aktywności realizowana jest za pośrednictwem mediów tradycyjnych, poprzez eventy czy serwisy społecznościowe. A gdyby tak wyjść poza standardowe kanały (oraz własne mury), wkroczyć w przestrzeń miejską i do tego przyjąć nieco odmienną strategię komunikacji – zamiast namawiać, by kupować tak po prostu, podsuwać pomysły na to, jak robić zakupy mądrzej? Właśnie w tę stronę poszły centra FACTORY, którym już od kilku sezonów przyświeca idea smart shoppingu. Zobaczcie kilka działań PR, jakie w związku z nią podjęło w tym roku poznańskie FACTORY.

Kreatywne wysyłki do mediów i blogerów

Jak przemycić ideę smart shoppingu w komunikacji z mediami i blogerami, a jednocześnie poinformować o realizowanych w centrum akcjach? Na przykład poprzez kreatywne wysyłki. FACTORY Poznań zrealizowało je m.in. przy okazji startu tegorocznej kampanii wiosennej, a później wraz z rozpoczęciem Rozprzedaży. W tym pierwszym przypadku w przesyłkach prym wiodły świeże kwiaty, ale nie obyło się bez smart shoppingowego akcentu. W każdej przesyłce znalazł się przygotowany specjalnie na tę okazję plakat z hasłem nawiązującym do rozsądnych zakupów i slow fashion.

beuty-fashion-shopping-instagram

daisyline-pl-instagram

kobietybiegaja-instagram

helpihavenothingtowear-blogspot-com-instagram

mumandthecity-pl-instagram

simplethings1024-instagram

Z kolei w dniu, w którym wystartowała Rozprzedaż, blogerzy otrzymali od poznańskiego FACTORY tajemnicze sejfy. By dostać się do środka, musieli rozwiązać zadanie z treścią przypominające te, jakie pewnie pamiętacie ze szkoły (każde było inne, więc na ściąganie nie było szans 😉 ). Ich autorzy nie zapomnieli o idei rozsądnych zakupów, dlatego nawiązali do rabatów obowiązujących w trakcie akcji wyprzedażowej w outletowych sklepach. Wynik był jednocześnie kodem do sejfu, we wnętrzu którego ukryte zostały bony na zakupy w outlecie zarówno dla adresatów, jak i fanów, którzy zaangażowali się w rozwikłanie zagadek.

alicja-czarodziejka-instagram1

julianessa-instagram

kameralna-instagram

lovingit-instagram

panna-naturalna-instagram

zuch-instagram

Niestandardowe działania w przestrzeni miejskiej

Sposobem na dotarcie z określonymi informacjami do lokalnej społeczności, jak i doskonałym pretekstem do komunikacji z mediami są także działania niestandardowe. FACTORY Poznań zrealizowało ich w tym roku już kilka. Majowy tydzień zniżek na odzież jeansową promował przykładowo umieszczony w centrum miasta billboard wykonany w całości właśnie z jeansu przez lokalną artystkę.

factory-poznan-jeansowy-billboard1

factory-poznan-jeansowy-billboard3

O weekendzie rodzinnym, czyli specjalnych promocjach przygotowanych na Dzień Matki i Dzień Dziecka zakomunikowano z kolei dzięki krążącym po deptaku w centrum miasta tablicom, na których każdy przechodzień mógł dopisać swoje zakończenie zdania „Kocham moją mamę, bo…” albo „Kocham moje dziecko, bo…”. Autor otrzymywał słodki upominek oraz informacje nt. akcji rabatowej.

Anna Kubacka / Site Marketing & PR Specialist FACTORY Poznań: Tego rodzaju działania to sposób na to, by wyjść poza nasze centrum i pokazać się poznaniakom, zaskoczyć ich i wywołać na ich twarzach uśmiech. Tak właśnie było zarówno w przypadku jeansowego billboardu, jak i tablic na Dzień Mamy i Dzień Dziecka, które wzbudziły wśród przechodniów bardzo pozytywne reakcje.

napisz-za-co-kochasz-fot-3

napisz-za-co-kochasz-fot-2

napisz-za-co-kochasz-fot-5

napisz-za-co-kochasz-fot-4

Wiosną sieć outletów zorganizowała także cykl imprez FACTORY Fashion Capsule. Ich motywem przewodnim była – jak sygnalizuje już sama nazwa – koncepcja szafy kapsułkowej. O idei tej można było dowiedzieć się więcej podczas odbywających się na przestrzeni czterech kolejnych weekendów w czterech miastach – Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Poznaniu – specjalnych eventów. W programie znalazły się między innymi warsztaty i konsultacje ze stylistkami najpopularniejszych polskich magazynów modowych. Na potrzeby tych wydarzeń skonstruowano specjalny mobilny showroom, w którym prezentowane były kapsułkowe kolekcje skomponowane właśnie z ubrań dostępnych w outletach FACTORY. Jak jednak cała ta idea miała się do smart shoppingu?

Anna Kubacka / Site Marketing & PR Specialist FACTORY Poznań: Z badań wynika, że na rzeczy, których tak naprawdę nie potrzebujemy, każdy z nas wydaje średnio 500 zł rocznie. Na czele listy takich nieprzemyślanych zakupów są ubrania, które często po przyjściu ze sklepu lądują w szafie i już w niej zostają, bo kupiliśmy je pod wpływem chwili i do niczego nam nie pasują. Zachęcamy naszych klientów do tego, by do zakupów podchodzili inaczej, rozsądniej. Wierzymy, że w modzie mniej rzeczy, ale dobrej jakości znaczy w istocie więcej, a w filozofię naszej marki doskonale wpisuje się koncepcja kapsułkowej garderoby, która przyświecała FACTORY Fashion Capsule.

ffc

Współpraca z blogerami

Poznańskie FACTORY skrupulatnie dobierało też do współpracy blogerów, z jednej strony stawiając na osoby rozpoznawalne lokalnie, a z drugiej na te, które specjalizują się w tematyce slow fashion i rozsądnych zakupów. W efekcie tych działań powstał m.in. bardzo merytoryczny poradnik dotyczący tego, jak znaleźć jeansy (niemal) idealne przygotowany w kooperacji z autorką bloga Styledigger.com w związku z „Tygodniem jeansowym” (tutaj >>), poradnik nt. rozsądnych zakupów podczas wyprzedaży będący efektem wspólnych działań z Kameralna.com.pl (tutaj >>) czy patronowanie przez poznański outlet innowacyjnemu narzędziu Slow Fashion Sudoku w wersji online, które stworzyła autorka największego polskiego bloga o minimalizmie – Simplicite.pl – i zorganizowane w związku z jego premierą warsztaty dla blogerów podczas jednego z największych wydarzeń w Polsce skierowanych do tej grupy – Blog Conference Poznań 2016.

 

* * *

Sandra / Przerwanareklame.pl: Asiu, prowadzisz bardzo popularnego bloga m.in. o slow fashion, tymczasem filozofia sporej części centrów handlowych zwykle jest od tej idei dość odległa. Co więc skłoniło Cię do podjęcia współpracy z FACTORY Poznań przy okazji „Tygodnia jeansowego”? Nie obawiałaś się wizerunkowego „zgrzytu”?

Joanna / Styledigger.com: Zupełnie nie, z kilku powodów. Po pierwsze dlatego, że sama sporą część swoich ubrań kupuję w outletach i często o tym piszę, bo to świetne miejsca do kupienia dobrej jakości ubrań w rozsądnej cenie. Po drugie, post miał też warstwę edukacyjną, w której pokazywałam czytelniczkom, jak kupować dżinsy, żeby być zadowoloną zakupu. Informacja o tygodniu zniżek wypadała więc w tym kontekście bardzo naturalnie. No i po trzecie, nigdy nie namawiałam czytelniczek do odzieżowej ascezy i porzucenia zakupów w ogóle, ale do zdrowego rozsądku i umiaru. Często polecam marki czy konkretne produkty, które uważam za porządne, więc czytelniczki są do tego przyzwyczajone. Podsumowując – nie tylko nie obawiałam się „zgrzytu”, ale byłam przekonana, że to wyjątkowo dobrze dobrane partnerstwo.

Sandra / Przerwanareklame.pl: Kasiu, Ty z kolei jesteś autorką największego polskiego bloga o minimalizmie, tymczasem filozofia sporej części centrów handlowych zwykle jest od tej idei dość odległa. Co więc skłoniło Cię do podjęcia współpracy z FACTORY Poznań? Dlaczego uznałaś, że to właśnie ta marka może być dobrym kandydatem na partnera Slow Fashion Sudoku w wersji online?

Katarzyna / Simplicite.pl: Minimalizm jest dla mnie narzędziem, które między innymi pozwala mi zrozumieć, jak ważne są świadome wybory. Minimalista też czasami idzie na zakupy! Nie jest moim celem odżegnywanie się od kupowania, ale inspirowanie moich Czytelników do mądrych wyborów zakupowych. Do unikania kupowania kompulsywnego czy „w nagrodę”. Dlatego też FACTORY Poznań ze swoją akcją wokół tzw. slow fashion doskonale wpisało się w misję, którą mam na blogu.

Sandra / Przerwanareklame.pl: Czy Waszym zdaniem zachęcanie przez centrum handlowe do smart shoppingu to dobry pomysł?

Katarzyna / Simplicite.pl: Oczywiście, że tak. Naturalnie, zdaję sobie sprawę, że cele biznesowe takiego centrum handlowego (wysoka sprzedaż) i edukacyjne (smart shopping) mogą się rozmijać, ale to już kwestia świadomych decyzji biznesowych. Klient, który kupuje smart, jest często skłonny do wydania więcej, jeśli tylko oferta jest dobra jakościowo i wpisuje się w jego świadomy cel zakupowy. Myślę, że oba stanowiska można pogodzić.

 Joanna / Styledigger.com: Tak, zwłaszcza w przypadku centrum outletowego. To strategia, która nie tylko wyróżnia się z tłumu komunikatów spod znaku „kup, kup, kup, byle więcej!”, ale też wyjątkowo pasuje do charakteru FACTORY – miejsca, w którym można kupić ubrania dobrych marek w niższych cenach. No i idzie w parze z coraz silniejszym trendem slow / smart shoppingu, którego tendencja, moim zdaniem, będzie tylko wzrostowa.

* * *

blogi

Było sporo o działaniach, a jak to jest z ich efektami?

Anna Kubacka / Site Marketing & PR Specialist FACTORY Poznań: Wspomniane działania PR w połączeniu z naszymi aktywnościami reklamowo-marketingowymi przyniosły oczekiwane, a nawet przewyższające nasze wstępne założenia efekty. Liczba poznaniaków, którzy w I półroczu 2016 r. odwiedzili nasze centrum, wzrosła o 6% w porównaniu z analogicznym okresem w 2015 r. To tylko jedna z liczb, które potwierdzają, że komunikacja nieco odmienna od stricte zakupowej doskonale się sprawdza także w przypadku centrów handlowych.

 Mimo że nie jest to oczywista strategia, to smart shopping i namawianie do rozsądnego kupowania może okazać się dla FACTORY strzałem w 10. Konsumenci coraz rozsądniej podchodzą bowiem nie tylko do zakupów, ale i komunikatów, które przekazują im marki oraz doceniają te brandy, które mówią do nich w sposób świadomy i inteligentny.