3 pomysły na reklamę IKEI

IKEA niejednokrotnie zaskakiwała swoich klientów ciekawymi kampaniami reklamowymi. Wśród najbardziej błyskotliwych pomysłów na promocję szwedzkiej firmy wymienić można stworzenie filmowego katalogu, udekorowanie przystanku autobusowego oraz uczynienie z ruchomych schodów wnętrza drewnianej szafy. Dzięki tym oraz wielu innym akcjom reklamowym IKEA zasłynęła jako producent najbardziej praktycznych systemów przechowywania odzieży i dodatków, a także dystrybutor wygodnych mebli o ciekawym designie.

W dzisiejszym tekście zaprezentujemy Wam 3 szalone pomysły na reklamę sklepów IKEI. Każdy z nich został zrealizowany w innym kraju, lecz wszystkie łączy wykorzystanie elementów przestrzeni miejskiej – metra, ulicy oraz ściany budynku.

1. Niemcy – reklama na balkonach

 

Jeśli można promować system przechowywania IKEI na stopniach ruchomych schodów, to dobrym miejscem na reklamę będą także balkony, na których większość ludzi składuje niepotrzebne przedmioty. Z takiego założenia wyszli pracownicy jednej z niemieckich agencji, którzy zamienili ponurą elewację bloku w kolorową ekspozycję skrzyneczek, koszy i kartonów. Istotą tej błyskotliwej idei było wykorzystanie na reklamę przestrzeni, która zwyczajowo służy do magazynowania przedmiotów. Z racji tego, że mieszkania w blokach są na ogół ciasne, to właśnie na balkonach przechowywane są wszystkie rzeczy, na które zabrakło miejsca w innych pomieszczeniach. Niemieckie reklamy skrzyneczek i kartonów z IKEI zostały więc umieszczone w miejscach, w których spełniają one najważniejszą rolę – pomagają efektywnie zorganizować przestrzeń i utrzymać porządek.

2. Nowy Jork – mieszkania w pudełkach

 

Dwa lata temu na ulicach Brooklynu ustawiono olbrzymie kartony z logo IKEI i napisem „rozpakować 18 czerwca”. We wnętrzu każdego z nich urządzono pokoje wypełnione meblami i tkaninami z kolekcji szwedzkiej firmy. Miniaturowe apartamenty pełniły rolę trójwymiarowych wizytówek IKEI – każdy przechodzień mógł zwiedzić promocyjny karton i obejrzeć oraz przetestować wybrane produkty. Dzięki temu ludzie zaczęli wchodzić w interakcje z firmą już na kilka tygodni przed otwarciem sklepu na Brooklynie. Zanim progi IKEI przekroczył pierwszy klient, w całym mieście było już głośno o niekonwencjonalnej kampanii z kartonowymi apartamentami. W ten sposób udało się skutecznie rozreklamować otwarcie nowego sklepu, a dzięki zaangażowaniu przechodniów w promocję stworzono podwaliny do owocnej współpracy z potencjalnymi klientami.

3. Japonia – salon we wnętrzu pociągu

 

Mięciutkie kanapy, stylowe zasłonki i kolorowe podłogi – to wszystko czekało na pasażerów japońskiego metra z okazji powstania sklepu IKEI w Port Island. Uwagę przykuwały nie tylko designerskie wzory na tapicerkach mebli, ale również ozdobne malowidła na zewnętrznych ściankach pociągu. Już z daleka widać było kolorowe kwiaty oraz kontrastowo ułożone figury geometryczne, które mieniły się jak szkiełka w kalejdoskopie. Pomysłowa kampania w Japonii jest kolejnym przykładem budowania społeczności skupionej wokół IKEI poza przestrzenią salonów meblowych.