Popyt na kobiety

reklama

Gdzie jest miejsce kobiet w reklamie i dlaczego nie wyobrażamy sobie plakatów, spotów i ulotek bez ich wizerunku ? Mówi się, że ładne opakowanie łatwiej sprzedać. Zgadzacie się? Ja owszem. Natomiast dziś bardziej chciałabym się skupić na sylwetkach płci żeńskiej ukazywanych w reklamie na przełomie ostatnich stuleci. A było ich kilka i co ciekawe – do dziś funkcjonują.

 

Miejsce kobiety jest w kuchni… Serio? To stare i tak bardzo nieaktualne powiedzenie zostało po raz pierwszy użyte komercyjnie w roku 1893 przy promocji środka czyszczącego „Gold Dust”.20130119-165426

Był to również okres, w którym wizerunek pań zaczął być zdecydowanie chętniej wykorzystywany w reklamach (w tej chwili kobiety występują w nich dwa razy częściej niż mężczyźni). Na nieszczęście dla naszej płci służył głównie do promowania wszelkiego rodzaju produktów spożywczych czy sprzętów gospodarstwa domowego.
Stereotyp ten został po raz pierwszy przełamany w roku 1943 za sprawą J. Howarda Millera, który stworzył kultowy plakat Independet woman dla marki Westinghouse Electric.

wia1972
Kolejnym manifestem są plakaty z roku 1950 zaprojektowane przez TWA, na których autorzy zdecydowanie zadają pytanie społeczeństwu: „Who says it’s a man’s world?”.
I tak oto pozycja kobiety w reklamie zmienia się od kury domowej do młodej, energicznej, a przede wszystkim świadomej obywatelki, z którą świat (także mediów) zaczyna się liczyć.
Rok 1950 jest podwójnie przełomowy, ukazuje bowiem mężczyznę nie tylko jako zdobywcę i boskiego adonisa, który potrafi tylko walić pięścią w stół (panowie, bez urazy), ale również partnera, przyjaciela kobiety, który jej pomaga i jest dla niej oparciem.

1950-but-more-often-than-not-it-still-was-a-mans-world (1)

 

1950-twa-asks-who-says-its-a-mans-world-women-are-starting-to-take-on-a-more-active-role-in-ads
W latach 60. reklama zaczyna skupiać się na sylwetce pań, ukazując jej seksualność. Gry słowne, jak i przekaz wizualny są coraz odważniejsze, by wreszcie w roku 1980 zaprezentować nam zupełnie nowy, odmieniony w społeczeństwie obraz kobiet, z którymi teraz liczą się mężczyźni, ponieważ to one zaczęły nosić spodnie. 🙂1980s-enter-a-new-kind-of-woman-who-can-have-it-all--be-a-mother-a-professional-and--wear-power-suits

Na szczęście (albo i nie?) ta moda trwa tylko do lat 90., kiedy to do życia budzi się znów zamiłowanie do obnażania swej kobiecości. Tego typu zabiegi wprowadza marka Sony, której reklamy początkowo szokowały perwersją, a z czasem stały się wzorem kopiowanym przez inne znane marki.

1990s-the-era-of-the-hyper-sexualized-woman-in-advertising-beginswia19921994-eva-herzigovas-curves-caused-a-sensation-when-she-posed-for-wonderbras-hello-boys-campaign

Co dalej? Przechodzimy do słynnej reklamy Dove z roku 2004, w której wizerunek femme fatale zastąpiony zostaje subtelnym obrazem podkreślającym kobiecość i delikatność.

tumblr_mavu32nwMZ1rhp4nco1_1280-1apceh5
Tak oto historia wizerunku kobiet w reklamie zatacza krąg i w latach 2010-2015 ukazywane są one znów jako kury domowe, matki, żony, kochanki, „baby z jajami”, wszystko po trochu. Stopniowo wprowadzane wizerunku w końcu się wymieszały budując mnogość różnorodnych form ich przedstawienia w szeroko pojętej reklamie.

 

1957-Budweiser-ad-shows-woman-virginal-white-looking-up

Married-No-reason-to-neglect-stockings

 

Koniec! 🙂