Wielkie amerykańskie święto sportu i reklamy – zbiór najlepszych reklam z Super Bowl 2013

Finałowy mecz o mistrzostwo w futbolu amerykańskim, określany jako Super Bowl Sunday już dawno przestał być tylko świętem sportu. Ważnym elementem tego wydarzenia o dziwno stały się reklamy. O dziwo? Ano! Przyzwyczajeni zostaliśmy do nudnych, stereotypowych reklam. Takich jednak z pewnością nie znajdziecie na Super Bowl. Za przygotowaniem kreacji reklamowych stoją całe sztaby, które często miesiącami przygotowują się do tego święta. Za nimi idą również wielkie pieniądze.

Konsumpcja

Dzień finału zawodowej ligii NFL stał się drugim po Święcie Dziękczynienia dniem z największą ilością spożytego jedzenia. Szacuje, że średnio tego dnia Amerykanie zjadają 1,25 biliona skrzydełek z kurczaka. Spożywają również więcej alkoholu niż w Sylwestra czy dzień Św. Patryka.

Rekordy biją również stawki dla reklamodawców (w 2011 roku finał przed telewizorami zgromadził rekordową liczbę ponad 111 milionów widzów – liczba ludności wynosi ok. 315 milionów). „W 2008 roku średnia cena za jeden 30-sekundowy spot reklamowy w trakcie transmisji na antenie stacji Fox wyniosła 2,7 miliona dolarów.  Szacuje się, że Fox zarobił z tego tytułu około 250 milionów dolarów” * – to mówi samo za siebie.

Rekord

W 1967 roku 60-sekundowy spot kosztował 40 tysięcy dolarów. W tym roku padł kolejny rekord – za 30-sekundowy spot trzeba było zapłacić 4 miliony dolarów! Koszty transmisji reklamy są niebagatelne. Do ceny należy doliczyć ich produkcję czy często wynagrodzenie dla gwiazd występujących w filmach. Emitowane w trakcie finału reklamy z reguły kręcone są właśnie z myślą o Super Bowl. Wystąpiły w nich m.in. Kate Upton, Usher czy modelki Nina Agdal, Catrinel Menghia.

Oglądalność

Taka szansa pojawia się tylko raz w roku. Dlaczego mimo wysokiej ceny reklamodawcy biją się o możliwość zaprezentowania swoich produktów? Najchętniej oglądaną reklamą z Super Bowl był dobrze znany klip Volkswagena – The Force. Na YouTube w 2011 roku obejrzało go 55 milionów osób.

Wszystkie tegoroczne 73 reklamy znajdziecie tutaj: http://www.youtube.com/adblitz

Bądź młody w każdym wieku – Taco Bell

Ciastko czy krem? – OREO

Tata Fashionista – Dorritos

Nie sprzedawaj swojej duszy diabłu – Mercedes

Głodny nie jesteś sobą – Snickers

Skąd się biorą dzieci? – KIA

Bitwa o butelkę – Coca-Cola

60% mniej cukru – Pepsi

Ballada miłosna – M&M’s

Prawdziwa przyjaźń – Budweiser

Got Milk?

Gazela – Skechers

Coś w nim jest – Old Spice

Ratownik – AXE