10 pytań do Aleksandra Szulca – Account Managera marki Sotrender


1. Czy Fanpage Trends to raport doskonały?

Aż chce się powiedzieć, że tak 🙂 Możliwe, że część użytkowników Apple nie zgodzi się z tym stwierdzeniem, ale nie ma narzędzi doskonałych. W przypadku raportów Fanpage Trends jest to działanie zamierzone. Publicznie prezentujemy wycinek danych, które posiadamy. W Fanpage Trends jest udostępnianych 31 kategorii. Dla naszych Klientów baza dostępnych kategorii jest o wiele większa, gdzie jest ich ponad 130.

2. Wasze raporty są bardzo przydatne w planowaniu działań marketingowych na Facebooku. Należy tylko wiedzieć jak wyciągać odpowiednie wnioski z comiesięcznych dość szczegółowych danych. Czy Twoim zdaniem większość marek docenia potęgę wiedzy jaką można wyciągnąć z raportu?

Większość Social Media Managerów i Content Managerów z chęcią pokazuje, że ich posty zostały wyróżniane w raporcie czy profil przez nich prowadzony jest wysoko w zestawieniu. Mamy jednak odczucie, że czasem zarówno domy mediowe, działy strategii w agencjach, jak i Brand Managerowie po stronie Klienta nie do końca potrafią interpretować prezentowane dane. Jesteśmy świadomi, że w dużej mierze jest to nadal spowodowane świeżością medium. Oczywiście widzimy stałą poprawę w stosunku do tego co było np. rok temu, ale nadal pozostaje wiele do zrobienia w kwestii edukacji rynku.

3. Czy nie jest tak, że mniejsze marki nie chcą zbytnio porównywać się z większymi graczami, posiadającymi setki tysięcy fanów? Strony większych marek raczej tylko umacniają się z miesiąca na miesiąc w sile dotarcia do coraz szerszej publiczności. Czy jest sens aby porównywać np. bieszczadzką knajpę Chata Wędrowca ze stroną McDonald’s Polska?

Akurat Facebook jest miejscem gdzie można w łatwy sposób sprawdzić, czy jest się lepszym od „dużych graczy”. Bardzo często obserwujemy strony marek lokalnych, które angażują kilkakrotnie więcej osób niż strony czołowych marek. Dlatego jeśli chcemy zrobić wrażenie, to warto pokazać na ile lepiej od gigantów angażujemy. Jeśli interesują nas konstruktywne wnioski, to warto pamiętać, żeby dobierać adekwatne benchmarki.

4. Czy docierają do Was głosy, że to właśnie największe z danych kategorii strony bardzo konkurują między sobą, a wyniki raportu (które z pewnością śledzi cała dana branża) są do tego głównym impulsem?

Na pewno obserwujemy ten wyścig pomiędzy niektórymi agencjami i miło jest wiedzieć, że to my dostarczamy paliwo 🙂 Co do dużych i rozpoznawalnych marek to pamiętajmy, że one rozszerzyły tylko swój wyścig o kolejną platformę. Znają i obserwują swoją konkurencję, więc wiedzą z kim chcą się ścigać. My tylko pomagamy w szerszym pokazaniu kategorii i podpowiadamy alternatywne benchmarki. Pokazujemy efekt działań, nie zakładamy, że ktoś działa, aby u nas być wysoko 🙂

5. Który ze wskaźników wymienianych w raporcie Twoim zdaniem najbardziej odzwierciedla skuteczność działań marketingowych danej marki?

W Fanpage Trends prezentujemy kilka różnych wskaźników, tak aby można porównywać strony, mające inne cele i strategie. Dla niektórych jest istotny na dany moment wzrost, dla innych zaangażowanie itd. Z perspektywy moich doświadczeń najbardziej doceniam ranking wg liczby osób zaangażowanych na stronie. Podczas mojej pracy dla agencji reklamowych to właśnie ten wskaźnik pomagał mi przenieść ciężar rozmowy z ilości fanów na profilu na ilość osób, które angażuje profil. Kolejnym kluczowym wskaźnikiem jest dynamika miesięczna ilości fanów na stronie. To dzięki niej można ocenić, kto potrafi odważniej inwestować w działania na Facebooku. A bez inwestycji nie ma co marzyć o efektach.

6. Ostatnio głośno było o akcji kasowania fałszywych profili na Facebooku. Podobnie było ze zmianą algorytmu Facebooka, co poskutkowało mniejszym zasięgiem publikowanych postów. Czy strony z wszystkich branż, które znajdują się w raporcie mocno to odczuły?

Zmiany EdgeRanka dotknęły wszystkich i na pewno wszyscy to odczuli. Jednak ze wstępnych analiz Sotrender Data Team paradoksalnie wynika, że mniejszy zasięg przekłada się na większe zaangażowanie. Co osobiście mnie cieszy, ponieważ daje kolejny powód do rozmowy o jakości prowadzonych działań.
Masowe kasowanie fałszywych kont nie dotknęło wszystkich. Łatwo to sprawdzić w Sotrenderze poprzez analizowanie przyrostów. Z tego co zaobserwowaliśmy kasowanie kont trwało przez tydzień w dniach 24-30 września. Co ciekawe z przerwą w sobotę , pewnie to jedyny dzień wolny w Facebooku 😉 Akcję odczuły mocniej przede wszystkim strony, na których w przeszłości odbywały się konkursy na tzw. „lajki” oraz późniejsze konkursy z nieszczelnymi systemami głosowania. Każdy związany z branżą social media zna kreatywność tzw. konkursowiczów, a w szczególności szybkość i wytrwałość w tworzeniu nowych kont, aby tylko wygrać upragnioną nagrodę. O ile z obecnej perspektywy możemy ocenić takie konkursy negatywnie to pamiętajmy, że swego czasu nie było ograniczeń Facebooka co do używania jego funkcjonalności natywnych w konkursach. Budowanie wirusowości poprzez wymuszanie polubień prac konkursowych było standardem.

7. W Polsce dopiero raczkuje nowa usługa Facebooka – Oferty. Czy skorzystanie z oferty wliczane jest jako aktywność do raportu? Czy planujecie wprowadzenie dodatkowych kryteriów w raporcie, pod kątem których będziecie porównywać strony (np. właśnie korzystanie z ofert)?

Cały czas wprowadzamy zmiany, planujemy nowe, również w postaci nowych kryteriów. Jednak większość z nich przede wszystkim wdrażamy bezpośrednio w Sotrender Analytics, co nie zawsze jest widoczne w raportach Fanpage Trends. Co do wliczania ofert do aktywności, to zawsze pojawiają się problemy natury obiektywnej. Dane, które prezentujemy są pozyskiwane poprzez API (Application Programming Interface) Facebooka. Nowe funkcjonalności Facebooka nie zawsze mają API, jak już API do nich się pojawia, to następnie trzeba je wdrożyć do narzędzia, co wiąże się zarówno z dawką programowania jak i przemyślenia w jaki sposób dodać nową funkcję do już istniejących wskaźników nie zaburzając ich, tak aby mogły nadal stanowić punkt odniesienia do danych historycznych. Jest to problem z którym oczywiście nie tylko my się spotykamy, ale również sam Facebook. People Talking About This („liczba osób, które o tym mówią”) również nie uwzględnia Ofert.

8. Jakie inne możliwości oprócz analizy stron daje Sotrender?

Analiza stron to dość szerokie pojęcie i mieści się w nim zdecydowanie więcej niż Fanpage Trends. Wiemy, że nie wszyscy nasi Klienci mają cierpliwość i zrozumienie do cyfr, dlatego niedawno uruchomiliśmy Wskazówki, które są opisową interpretacją danych i wskazówkami do konkretnych działań, takim małym podręcznym analitykiem, którego nie musimy zatrudniać na pełen etat, a jest zawsze pod ręką. Polecam uwadze video Maćka Budzicha na Mediafunie, gdzie wziął je na ruszt.

Ułatwiamy życie agencjom oferując automatyczne, opisowe i jednocześnie graficzne raporty, które każdy może wygenerować dwoma kliknięciami. Dla każdego, kto podsumowuje swoje działania Klientowi, to duża oszczędność czasu.

To tylko dwie funkcje z wielu, a nie chcę się rozpisywać. Zachęcam do rejestracji na darmowe testy na naszej stronie www.sotrender.com oraz sprawdzenie naszego kanału na Slideshare czy bloga, gdzie jest wiele przykładów co więcej możemy wyciągnąć z danych.

9. Facebook jeszcze długo pozostanie główną przestrzenią działań marketingowych w social media. Jak mógłbyś podsumować marketing polskich firm na portalu?

Zmienia się 🙂 W moim odczuciu marketing polskich firm na Facebooku rozpoczął się dwa lata temu i od tamtego czasu zmieniło się całkiem sporo. Poczynając od budżetów, a kończąc na wiedzy i umiejętnościach. Poziom stale wzrasta i to widzę podczas każdego spotkania z Klientami czy każdej kolejnej konferencji.

Nie wiem jak długo Facebook pozostanie główną przestrzenią działań marketingowych, jedno wiem na pewno, jeśli już raz zaczyna się działać w mediach społecznościach to już nie ma odwrotu. Zaczyna się od Facebooka, ale to tylko początek przygody J Szczególnie, że nadal pozostają do zagospodarowania tzw. dzikie pola mediów społecznościowych w postaci forów i blogów, które nadal przodują w badaniach na temat wywieraniu wpływu na nasze decyzje.

10. Jakie miałbyś dla nich rady? 

Wszystko w dowolnej kolejności, ponieważ nie ma jednego przepisu na sukces 😉

  • Eksperymentujcie – to firmy, które jako pierwsze się potknęły są obecnie liderami.
  • Bądźcie konsekwentni w działaniach – każde medium ma swoją masę krytyczną, tak jak jedna reklama w telewizji przejdzie niezauważona, tak samo będzie z jednym zdjęciem na Instagramie czy Pintereście. Wszystko wymaga czasu, szczególnie jeśli nie można odpalić kampanii tak jak na Facebooku.
  • Monitorujcie i analizujcie – samo posiadanie danych nic nie daje, trzeba umieć je interpretować. A do tego też trzeba mieć osoby, które się na tym znają i nie boją się skrajnych interpretacji.
  • Rozmawiajcie, szczególnie wewnątrz organizacji – bardzo często spotkania z Klientami przeradzają się w wewnętrzną rozmowę pomiędzy osobami z różnych działów i właśnie wtedy znajdują rozwiązanie.
  • Budujcie skuteczne kanały komunikacji wewnętrznej i z podmiotami współpracującymi– większość firm i podwykonawców wpada w kłopoty właśnie z tego powodu, bardzo często mnóstwo rewelacyjnych treści ucieka, bo nie wiadomo kto za co odpowiada, albo nie zostało zakomunikowane, że istnieją określone możliwości ich dystrybucji.
  • Bądźcie transparentni w swoich działaniach – zarówno wewnątrz organizacji jak i w komunikacji z otoczeniem. To pomaga w budowaniu skutecznych kanałów komunikacji.
  • Zatrudniajcie osoby zaangażowane – media społecznościowe to emocje, a tylko osoba zaangażowana będzie miała ich najwięcej.
  • Pamiętajcie o trójkącie czas-koszt-jakość, bo nie można mieć wszystkiego.

 

Aleksander Szulc
Social Media Specialist
Consultant in the Analysis&Strategy

Obecnie Account Manager marki Sotrender. Ponad 5 lat pracuje w obszarze marketingu interaktywnego. Od początku kariery zawodowej jest związany z mediami społecznościowymi. Pracował między innymi w agencjach Firefly Creation i John Pitcher, gdzie realizował projekty dla takich marek, jak: Nike, Lech, czy Play, uczestnicząc w launchu marki „Nadchodzi 4”. Po godzinach jako „Epijar” komentuje zjawiska związane z nowymi mediami.