Do czego prowadzi szeptanie w bieliźnie?

Z pewnością do wielu interesujących wniosków. Taką nadzieję ma Kinga Wiśniewska, której sylwetkę i badania przedstawię w dzisiejszym wpisie. Kinga ubrała w bieliznę Triumph dziesięć swoich znajomych i poprosiła je o dzielenie się ze światem swoją opinią na temat użytkowanych produktów. Wszystko na potrzeby badań naukowych.

Dotyczą one zjawiska marketingu szeptanego. Kinga przygotowuje na poznańskim UAMie rozprawę doktorską pt. „Marketing szeptany w Internecie. Studium pragmalingwistyczne”, prowadzi zajęcia dotyczące nowych mediów dla studentów polonistyki, której zresztą jest absolwentką. Jej zainteresowania wywodzą się z pracy zawodowej, Kinga jest copywriterką, korektorką, specjalistką ds. marketingu i PR, blogerką, zajmowała się także marketingiem internetowym. To wtedy zaczęły nurtować ją pytania związane z marketingiem szeptanym. Na tyle intensywnie, że postanowiła zająć się tematem na poważnie.

W swojej pracy chce znaleźć odpowiedzi na pytania dotyczące marketingu szeptanego – Word Of Mouth (WOM), Word Of Mouth Marketing (WOMM), marketing wirusowy, buzz marketing. Polega on na rozprowadzaniu informacji o produktach czy usługach za pośrednictwem ich użytkowników, zwykłych ludzi, na co dzień spotykających się z rodziną i znajomymi. Podczas takich spotkań dochodzi do wymiany zdań i opinii nie tylko na tematy osobiste. Ludzie rozmawiają o tym, co jedzą, gdzie bywają, co im służy, a co nie, co polecają, a co odradzają, w naturalny sposób zahaczając o świat marek. W końcu chcemy dzielić się z bliskimi tym, co także im może się spodobać. A zgodnie z badaniami to opinie znajomych są dla konsumentów najlepszą rekomendacją.

Taka wiedza jest cenna, ale niewystarczająca. Lukę chce zapełnić Kinga. Wyniki jej badań mają stanowić zbiór odpowiedzi m.in. na pytania o to, w jaki sposób reagują odbiorcy WOM (niezależnych rozmów konsumenckich) na temat usług/produktów, gdzie dochodzi do rozmów na ich temat, jak często dochodzi do tych rozmów, jakie informacje są przekazywane, kim są potencjalni odbiorcy WOM czy jakiego języka używają do formułowania opinii na temat usług.

Podstawy projektu badawczego Kingi są bardzo proste, choć wymagały z pewnością wielu przygotowań. Jego centrum stanowi strona www.marketingszeptany.com, zawierająca wszystkie istotne informacje o projekcie i jego autorce. Najważniejsze jest jednak co innego – ludzie i ich zdanie na temat produktów, wyrażane za pomocą dostarczonych narzędzi. W tym przypadku mowa o dziesięciu kobietach obdarowanych przez firmę Triumph International Polska kompletami bielizny z najnowszej noworocznej kolekcji, które opisują swoje wrażenia z jej używania na specjalnych blogach. Nie dostają za to wynagrodzenia, poza samą bielizną. Piszą, co chcą, mówią o swych doświadczeniach, komu chcą, zamieszczają linki w dowolnych miejscach sieci. Przyznać trzeba, że Triumph wykazał się sporą dozą odwagi, w końcu nie wiadomo jakich opinii się doczeka.

Okaże się to pod koniec stycznia, kiedy zakończy się trwające od początku grudnia badanie. Jestem bardzo ciekaw, do jakich wniosków dojdzie Kinga, szczególnie, że wspiera ją Brand24. No cóż, przyjdzie nam na nie jeszcze trochę poczekać. Ale do tematu na pewno wrócimy. Także po to, by sprawdzić jaka marka będzie w projekcie następna.