Facebook i Twitter rosną w sieci mobilnej

Dziś rano Opera rozesłała do wybranych mediów raport dotyczący stanu mobilnej sieci w Polsce i na świecie. Jeszcze tydzień temu wszyscy zachwycali się wzrostem liczby polskich internautów korzystających – dzisiejszy raport pokazuje, że wzrost Facebooka jest jeszcze większy w sieci mobilnej. Oznacza to, że znaczna część osób spędza w serwisie znacznie więcej czasu niż wskazują na to wszelkie badania w tym Megapanel.

W 2009r. ilość użytkowników korzystająca z serwisu za pomocą telefonu komórkowego wzrosła aż o 600% co przyczyniło się do wyprzedzenia poprzedniego rywala Vkontakte. Tym samym Facebook stał się najpopularniejszym na świecie serwisem w sieci mobilnej. Oba serwisy szybko goni Twitter, który jest najszybciej rosnącym serwisem i w ciągu 12 miesięcy osiągnął przyrost na poziomie 2800%.

Co to oznacza dla marketingu marek? Z całą pewnością rynek usług mobilnych skierowanych do serwisów społecznościowych rośnie w ogromnym tempie. Ilość użytkowników korzystająca z Facebooka czy Twittera z telefonu komórkowego jest na tyle duża, że warto personalizować akcję i przekaz reklamowy także w kierunku „małych wyświetlaczy”. To, że telefon i korzystanie z Internetu za jego pomocą znacznie się różni od tradycyjnego wiemy już wszyscy, ale kiedy zaczniemy to wykorzystywać?

  • Przy okazji zamieszczam kilka trendów dotyczących polskiej sieci mobilnej:
  • Wzrost ilości odwiedzonych stron w skali rocznej: 99,6%
  • Wzrost liczby unikalnych użytkowników w skali rocznej: 90%
  • Liczba odwiedzanych stron przypadająca na użytkownika: 171
  • Przesył danych na użytkownika: 23,6 megabajtów
  • Przesył danych na jedną otwartą stronę: 141,3 kilobajtów

Najpopularniejsze strony polskiego Internetu mobilnego:

  1. nasza-klasa.pl
  2. google.com
  3. onet.pl
  4. allegro.pl
  5. wikipedia.org
  6. youtube.com
  7. wp.pl
  8. fotka.pl
  9. ściąga.pl
  10. patrz.pl

W skali globalnej warte jest także do zaznaczenia, że oprócz jednego wyjątku w ubiegłym roku wszystkie serwisy społecznościowe zwiększyły swój zasięg jeżeli chodzi o mobilnych użytkowników. Tym serwisem jest Friendster.

Od grudnia 2008 do grudnia 2009, liczba otwieranych stron w Azji Płd-Wsch wzrosła o 599%, unikalnych użytkowników – o 385%, zaś transfer – o 587%. Myślę, że lata 2010-2012 to także będzie ogromny wzrost w naszym kraju. Wprowadzenie multimedialnych telefonów wymusiło na polskich operatorach zaproponowanie korzystnych warunków na przesył danych. Niestety koszty związane z codziennym korzystaniem z mobilnego Internetu w innych taryfach są nadal zbyt drogie by przeciętny Kowalski był tym zainteresowany.