Facebook – jakim typem użytkownika jesteś?

Liczba aktywnych użytkowników serwisu Facebook w marcu 2012 roku wyniosła 901 mln. I mimo, że każdy z nas jest inny, to istnieje wiele powielających się wzorców zachowań, które Steph Parker postanowiła zebrać i uporządkować. Efektem jej pracy jest wyróżnienie 5 typów fanów Facebooka:

1. Potencjalny klient to fan, który zainteresował się Twoją firmą/marką dzięki marketingowi szeptanemu lub działaniom związanym z kampanią reklamową. Taki użytkownik z niecierpliwością czeka na Twoje wpisy. Im bardziej interesujące, ciekawsze czy osobiste, tym większe prawdopodobieństwo, że oprócz bycia Twoim fanem, zostanie też klientem. W tym celu warto udostępniać materiały “zza kulis” po to, by użytkownik mógł poznać markę i się z nią identyfikować.

2. Przyjaciel/Pracownik. Ten niebiezpieczny typ użytkownika, jest naszym fanem tylko dlatego, że pracuje w naszej firmie lub jest życzliwą nam osobą, najczęściej kolegą/koleżanką. Problem polega na tym, że wraz ze wzrostem liczby fanów na swojej stronie, jego zaangażowanie maleje, bo jego zdaniem nie jest już Tobie potrzebny.

3. Łowca Okazji. Takie osoby są naszymi fanami tylko ze względu na promocje i gratisy, które oferujemy. Często ich działalność na stronie firmowej polega na wzięciu udziału w jednym konkursie z atrakcyjnymi nagrodami, poza tym ich aktywność praktycznie nie istnieje. Jeżeli chcesz utrzymać zaangażowanie takich fanów “karm” ich częściej drobnymi bonusami, np. bonem ze zniżką, informacjami o toczących się konkursach poza platformą Facebook.

4. Szczęśliwy Obozowicz. Takiego fana chcą posiadać wszyscy: identyfikuje się z naszą marką, ceni ją, lajkuje i komentuje posty. Rzadko się awanturuje, praktycznie wcale. Dlaczego tak jest? W większości przypadku, tematyka strony którą lubi odpowiada jego pasjom, np. gotowaniu czy modzie. Z fanpage czerpie inspiracje i wiedzę. Jak utrzymać jego zaangażowanie? Przede wszystkim nawiązuj dyskusje, pytaj o opinie i doświadczenia. Ważne, żeby również samemu być aktywnym i szybko reagować na ewentualne pytania ze strony takich fanów.

5. Fałszywy Przyjaciel to fan z dystansem. Śledzi Twoje wpisy po to, by być na bieżąco z branżą, wiedzieć co posiadasz w swojej ofercie, lub ewentualnie w przyszłości coś od Ciebie kupić. Taki użytkownik lubi Twoją markę i Twoje produkty, ale do komentowania podchodzi z rozwagą, częściej wyrażając negatywne opinie niż pozytywne. Musisz pamiętać, że unikanie kontaktu z takimi użytkownikami przyniesie więcej problemów niż pożytku. Jeżeli fan wyraża negatywne opinie spróbuj rozwiać jego wątpliwości, posłuż się przykładami i nie zniechęcaj się, musisz być pewny że Twoja odpowiedź jest satysfakcjonująca.