Rewolucyjne zmiany w zasadach prowadzenia konkursów i promocji na Facebooku!

Wczoraj wieczorem około godz. 22.00 Facebook ogłosił zmianę regulaminu dotyczącą prowadzenia promocji i konkursów na firmowych fanpage’ach. Zmiana była o tyle niespodziewana i rewolucyjna, że wywołała spore poruszenie w branży social media – od dziś administrator strony może prowadzić konkursy na fanpage’u bez użycia aplikacji.

Przypomnijmy, że do wczoraj było to nielegalne i groziło nawet usunięciem fanpage’a za naruszanie regulaminu Facebooka. Dotychczas aby poprawnie przeprowadzić konkurs lub promocję należało stworzyć lub kupić aplikację, która to umożliwiała.

Jak to będzie teraz wyglądało?

Otóż obecnie w celu prowadzenia konkursu możemy używać natywnych funkcji Facebooka takich jak „lajki” i komentarze. Nie możemy jednak opierać konkursu na funkcji udostępniania ani tagowania. Wg opublikowanych wczoraj wytycznych administrator może na przykład:

– opublikować konkurs i jego zasady w poście na timelinie fanpage’a

– przyjmować zgłoszenia do konkursu poprzez posty użytkowników na fanpage’u lub przez like/komentarze pod postem

– przyjmować zgłoszenia poprzez wiadomości wysłane przez użytkowników na fanpage’u

– używać „lajków” jako mechanizm głosujący

Administrator jednak nadal nie może:

– używać osobistych timeline’ów użytkowników w konkursie

– prosić użytkowników aby tagowali siebie lub inne osoby

Jak więc mogą teraz wyglądać konkursy? Możemy wrzucić zdjęcie nowego konkursu i ogłosić konkurs na jego nazwę w komentarzach. Najlepszy komentarz możemy wybrać poprzez jury lub przez to, ile otrzyma lajków. Dozwolony będzie też konkurs, w którym zachęcimy użytkowników do postowania lub wrzucania zdjęć bezpośrednio na fanpage.

Co to tak naprawdę zmienia?

Omawiana zmiana regulaminy może być bardziej znacząca, niż się na pierwszy rzut oka wydaje. Pamiętajmy, że poprzez dotychczasowy nakaz korzystania z aplikacji administratorzy, którzy chcieli stworzyć konkurs mieli dwa wyjścia: napisać/zlecić napisanie aplikacji konkursowej lub kupić już gotową. Pierwsze rozwiązanie jest relatywnie drogie dlatego na rynku pojawiło się sporo firm, które sprzedawało gotowe „szablony” aplikacji konkursowych w znacznie niższych cenach niż aplikacja dedykowana. Nie mniej jednak przygotowanie konkursu zawsze wiązało się z kosztem dla administratora. Facebook argumentuje swoje zmiany chęcią ułatwienia życia firmom oraz umożliwienia promocji i konkursów nawet tym najmniejszym.

Czy tak naprawdę o to chodzi?

Jakkolwiek argumenty przytaczane przez Facebook brzmią nader sensownie, to dość ciężko uwierzyć, że za tym wszystkim nie stała rzecz bardzo banalna – pieniądze. Dotychczas organizowanie konkursów opłacało się wyłącznie twórcom aplikacji, którzy umieszczali w nich mechanizmy pozwalające na samoczynną wirusową promocję tego konkursu. Facebook tak naprawdę nic na tym nie zarabiał. Teraz, kiedy konkurs będzie ogłaszany i przeprowadzany w poście (przypomnę – bez funkcji udostępniania!) jaka będzie najprostsza forma rozpowszechnienia wieści o konkursie? Otóż to, płatna promocja postu. I tym sposobem Facebook zacznie w końcu zarabiać na konkursach.

Czy to oznacza kres płatnych aplikacji konkursowych?

Myślę, że wczorajsza informacja największe poruszenie wywołała w firmach tworzących gotowe aplikacje konkursowe. Czy jednak nowe reguły Facebooka skazują je na wyginięcie? Nie do końca. Miałem okazję przeczytać dziś wypowiedzi kilku takich firm, przytaczają one argumenty, z którymi ciężko się nie zgodzić. Najważniejsze z nich, moim zdaniem, to:

– aplikacje konkursowe zbierają dane osobowe osób biorących udział w konkursie, które mogą być potem wykorzystywane w innych działaniach marketingowych

–  prowadzenie konkursu w poście może być bardzo męczące dla administratora (wyobraźmy sobie przeglądanie i moderowanie tysięcy odpowiedzi na konkurs umieszczonych w komentarzach – naprawdę ciężka robota)

– aplikacje konkursowe wyglądają dużo bardziej profesjonalnie.

Czas pokaże czy zmiana na Facebooku rzeczywiście otworzy nowe możliwości w kreowaniu promocji i konkursów w tym portalu czy jednak administratorzy nadal będą ograniczać się do znanych i uporządkowanych aplikacji.