W hashtagu siła!

Hashtag pojawił się w życiu przeciętnego Kowalskiego właściwie znienacka. Kiedyś służył on do wyróżniania najważniejszych wyrażeń, na przykład w języku programowania C# służył do oznaczania słów, które procesor przetworzy jako pierwsze. Następnie za sprawą Twittera oraz Instagrama zdegradowano go do kategoryzowania tematów, które się porusza, tak by dziś popularny już niemalże wszędzie „płotek” służył nam głównie do zaznaczania zabawnego komentarza do sytuacji, nie tylko na Twitterze czy Instagramie, ale nawet w prywatnych rozmowach. Są jednak hashtagi, które nas poruszają i prowokują do włączenia się w akcje, które promują.

Go #hashtag, go!

Czy zauważyliście, że ostatnio wszystkie społeczne porywy skupiają się wokół tego jednego znaczka?

Sprawdźmy jakie # najbardziej poruszały ostatnio ludzi:

  • #nomakeupselfie
    Wszystko zaczęło się od zdjęcia Laury Lippman na Twitterze, choć wtedy jeszcze bez popularnego hashtaga. Był to protest przeciwko krytyce złego wyglądu Kim Novak na ceremonii rozdania Oscarów. Na lawinę kolejnych zdjęć nie trzeba było długo czekać i w końcu wiele osób, w tym także gwiazd, zdecydowało się na zrobienie podobnych zdjęć. A co się za tym kryło? #nomakeupselfie wkrótce stało się kampanią społeczną zwracającą uwagę na problematykę raka piersi. I mimo że nie było akcją zorganizowaną przez Cancer Research UK, to dzięki temu organizacja odnotowała bardzo duży wzrost przekazywanych na jej rzecz datków.
    image-09-04-15-14_16-1 
  •  #manupandmakeup
    To męska odpowiedź na #nomakeupslefie. Panowie postanowili tym samym pokazać, że również mają świadomość zagrożenia rakiem prostaty. Ich wersja polegała na wrzucaniu do sieci swoich zdjęć w makijażu.
    image-09-04-15-14_16-2 
  • #freethenipple
    Od dwóch tygodni internetem zawładnęły zdjęcia oznaczone #freethenipple. Najpierw islandzkie feministki, a teraz także kobiety wielu innych regionów świata pokazują, że chcą równości płci w prawie do pokazywania ciała. Do akcji przyłączyło się już wiele artystek, celebrytek, a nawet członkiń parlamentu. Całość napędza, a także pokazuje skalę problemu, lawina komentarzy sprzeciwiających się pokazywania przez kobiety piersi w internecie i nieinternetowej rzeczywistości.
    image-09-04-15-14_16
  • #brelfie
    Znane mamy, głównie modelki, publikują na swoich profilach na Instagramie zdjęcia przedstawiające, jak karmią piersią. Chcą w ten sposób promować karmienie piersią przez matki jako naturalny element macierzyństwa.
    image-09-04-15-14_16-3

Czyń #dobro
W zeszłym roku w czasie 22. Finału WOŚP MasterCard ogłosiło, że za każdy tweet opatrzony hashtagiem #mastercardgrazwosp przekaże na rzecz Orkiestry 5 złotych. Internauci szybko podchwycili tę ideę, ponad 13 tysięcy użytkowników opublikowało 12 stycznia wpis wspierający WOŚP. Dzięki temu MasterCard przekazało Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy 65 625 złotych.

W tym roku MasterCard ponowiło akcję dla WOŚP, zakładając, że uda im się zebrać 100 000 złotych. Kwota została osiągnięta w błyskawicznym tempie, a Internet tego dnia po raz kolejny został zdominowany przez #mastercardgrazwosp. Dzięki entuzjazmowi i zaangażowaniu społeczności Twittera MasterCard postanowiło podwoić kwotę przekazaną na Orkiestrę.

Sieć jest jeszcze pełna niezagospodarowanych hashtagów, które tylko czekają, żeby zrobić hałas w internecie!

A na koniec kultowy już film, którego głównym bohaterem jest właśnie hashtag.